با همت و سرپرستی مجری دوره پنجم طرح شهید احمدی روشن در مازندران انجام شد:
بررسی آرایه‌های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران

     بر اساس این گزارش دانشگاه ، دکتر رستمی به‌عنوان سرپرست این پروژه بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص مراحل و اهداف این طرح گفت: این پژوهش که با همکاری تیم هفت نفره از دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران، تربیت دبیر شهید رجایی تهران، بوعلی سینای همدان، سمنان و مازندران انجام گردید، به بررسی ساختار فنی و هنری آرایههای چوبی دارای هنر چوتاشی به‌کار رفته در بناهای آیینی و مسکونی مازندران و الهام‌پذیری از هنر بومی چوتاشی برای کاربردی نوین در معماری سنتی مازندران پرداخته است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از اسناد مکتوب و به طور ویژه تحقیقات میدانی با تاکید بر مشاهده، مصاحبه، بازدید از نزدیک، برداشت و مطالعات جی آی اس در گستره شرق، غرب و مرکز مازندران بدست آمده است.

http://umz.ac.ir/uploads/1_78644.jpg

      وی افزود: این پژوهش در گستره شهرها و روستاهای شرق، غرب و مرکز مازندران تلاش کرد تا پس از شناسایی بیش از دویست و پنجاه بنای آیینی و مسکونی شاخص، به فن‌شناسی انواع آرایههای چوبی با هنر و فن چوتاشی به کاررفته در بناهای آیینی و مسکونی مازندران، به منظور الهام‌پذیری از آن برای کاربردی نوین در معماری مازندران و به دنبال آن خلق آرامشی از جنس اصالت در سبک زندگی امروز بپردازد.

http://umz.ac.ir/uploads/2_78645.jpg

       عضو هیات علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: نتایج این پژوهش گسترده نشان داد که نقش و فرمهای چوتاشی‌شده در آرایه‌های معماری آیینی و مسکونی مازندران به دسته‌های اصلی و فرعی گیاهی، انسانی، حیوانی، کتیبهای و هندسی تقسیم میشوند. این اشکال عموما شامل درخت سرو، گل سه برگ و غنچهختایی، گل‌های نیلوفر و خار مریم، شبدر سه برگ، فرم کبوتر، فرم اژدها و پنجهعقاب، سر قوچ، شاخ گاو، ماهی، فرشته، اسمای الهی و معصومان، اشیایی چون نیزه، سرنیزه، قنداق تفنگ و نیز اشکال هندسی مانند مثلث، مربع، دایره، لوزی، مستطیل و ... هستند. میزان و تنوع استفاده از این طرح‌ها در بناهای آیینی و مسکونی مازندران با پراکندگی متفاوتی از حیث اقلیم، فرهنگ و برداشت‌های محلی مردمان مناطق شرق، غرب و مرکز مازندران نسبت مستقیم دارد.

http://umz.ac.ir/uploads/3_78646.jpg

      دکتر رستمی در پایان با اشاره به این‌که معماری بومی مازندران ریشه در نیازهای معنوی و مادی مردم این استان دارد، خاطرنشان کرد: این نوع معماری با توجه به نوع اقلیم، فرهنگ و معیشت، با چگونگی تولید و رابطه آن با زندگی اجتماعی مردم در آمیخته است. چوب به عنوان ماده اصلی و به صورت تلفیقی با مواد دیگر در ساخت معماری بومی مازندران از جمله: امامزاده­ها، تکیه­ها، سقانفارها و خانه­های شهری و روستایی در مازندران استفاده شده­ است و هنرمندان از مصالح چوبی و اجرای فن چوتاشی در ساخت و تزیین آنها بهره می­گیرند. هنر و فن چوتاشی به روش بومی و ذهنی از ویژگی­های ساکنان بومی شمال ایران به ویژه مازندران است که هنرمند چوتاش با تراشیدن پیوسته بخشی از کنده­ درخت، فرم دلخواه خود را که شامل: ابزار، ظروف و عناصر معماری چون نرده، ستون، شیرسر و ... است، خلق می­کند.

http://umz.ac.ir/uploads/4_78647.jpg

آرایههای چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران در یک پروژه تحقیقاتی بنیاد ملی نخبگان با سرپرستی دکتر مصطفی رستمی عضو هیات علمی دانشگاه  و مجری دوره پنجم طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان  مازندران مورد بررسی فنی و هنری قرار گرفت.

تاریخ انتشار : 1400/08/11
کد : 20237
تعداد بازدید: 48878