در گفت‌وگو با صاحب‌نظران مطرح شد:
طرح شهید احمدی‌روشن، از مهارت‌آموزی تا کارآفرینی طرح شهید احمدی‌روشن در حالی دورۀ پنجم اجرای خود را می‌گذراند که حرکت به سوی کارآفرینی بر مبنای مزیت‌های بومی، به عنوان یک فرهنگ در دانشگاه‌های کشور در حال نهادینه شدن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ طرح شهید احمدی‌روشن با هدف حمایت گسترده‌تر از دانشجویان مستعد، توانمندسازی و جهت‌دهی آنان به سمت حوزه‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی بر مبنای مزیت‌ها و نیازهای بومی و اقلیمی، در پنجمین دورۀ خود با سه پروژه در استان کهگیلویه‌وبویراحمد در حال اجرا است.

با همین بهانه در قالب گفت‌وگو با اساتید خبرۀ هسته‌های مسئله‌محور در این استان، میزان تحقق اهداف تعیین‌شده و همچنین اثرگذاری این طرح در ایجاد نشاط علمی و هدایت استعدادهای‌برتر دانشجویی را بررسی کردیم:

 

ارتباط با صنعت از مهمترین مزیت‌های طرح شهید احمدی‌روشن است

عزیزالله جعفری؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج ارتباط مستقیم اساتید و دانشجویان با بخش‌های صنعتی را یکی از مزایای طرح شهید احمدی‌رونش قلمداد می‌کند و می‌گوید: اجرای این طرح افق دید دانشجویان را باز می‌کند و آنان را با فضای واقعی کار و بازار آشنا خواهد کرد. در واقع، دانشجویان حاضر در این طرح با واقعیت بازار کار و واحدهای تولیدی و صنعتی و چگونگی فعالیت و موفقیت در آنها آشنا می‌شوند و می‌توانند درک درست‌تر و بهتری از شرایط واقعی داشته باشند.

وی می‌افزاید: می‌توان در آینده هسته‌هایی مرکب از اساتید خبره حاضر در این طرح ایجاد کرد تا در صورت لزوم از ظرفیت‌ و داشته‌های آنان برای رفع مشکلات و چالش‌ها بهره برد؛ البته این اساتید باید از بین افرادی باشند که ارتباط مستمر با صنعت و بخش‌های تولیدی دارند و ادبیات اقتصادی را به خوبی می‌شناسند. علاوه بر آن، در بین ایده‌های ارائه شده، ایده‌هایی باید انتخاب شوند که هم قابلیت اجرا داشته باشند و هم بتوانند در صورت موفقیت، یکی از نیازهای واقعی کشور را حل کنند.


این استاد خبره پنجمین دورة طرح شهید احمدی‌روشن ادامه می‌دهد
: در برخی موارد تولید یک محصول و یا کالا می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد و تولید ایجاد کند؛ بنابراین همة ایده‌های عملیاتی را باید مهم دانست.

 

ایده‌پردازی و نوآوری مداوم از نتایج کار ِگروهی و هدفمند است

کریم‌پور؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی نیز با اشاره به لزوم الگوسازی از طرح شهید احمدی‌روشن برای سایر نهادها، معتقد است: تعامل سایر وزارتخانه‌ها با بنیاد ملی نخبگان می‌تواند سبب دسترسی بیشتر هسته‌های مسئله‌محور به امکانات و ظرفیت‌های موجود شود و از این طریق نتایج و دستاوردهای بهتری را حاصل کند؛ البته این تعامل نباید موجب انحراف این طرح از اهداف تعیین‌شده و هدایت آن به سمت مقاله‌محوری شود.


این عضو هیئت‌علمی بیوتکنولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی
یاسوج به اشباع دانشگاه از استخدام نیز اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت حرکت مستعدان به سمت حوزه‌های کارآفرینی و اشتغالزایی، اعتقاد دارد: اگر دوره‌های توانمندسازی و شتابدهی از حالت کلاسیک خارج و به صورت کاملاً عملیاتی در طول دورة انجام طرح برگزار شود، مشمولان می‌توانند به توانایی لازم برای ایجاد و راه‌اندازی یک شرکت نوپا و کسب‌وکار نوآورانه برسند چراکه رسیدن دانشجوی مستعد به توانمندی لازم برای ایجاد شرکت دانش‌بنیان، نیازمند گذراندن دوره‌های لازم به صورت مستمر و حضور مستمر در طرح شهید احمدی‌روشن است.

 

طرح شهید احمدی‌روشن فرصتی مغتنم برای دانشجویان دورۀ کارشناسی


آذر اسدی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه یاسوج هم معتقد است: در طرح شهید احمدی‌روشن، فرد در مدت 9 ماهه می‌تواند به توانمندی‌ها و دانش و دانسته‌هایش بی‌افزاید و در نتیجه مهارت‌های لازم برای ورود به بازار واقعی کار را پیدا کند؛ البته اگر این فرصت به یکسال افزایش یابد، قطعاً خروجی طرح نیز افزایش می‌یابد و هسته‌ها می‌توانند با استرس کمتری پروژة خود را پیش ببرند. از سو ی دیگر، اشتیاق و انگیزة بالایی در دانشجویان ایجاد کرده بطوریکه این افراد در مسیر انجام پروژه مدام در حال ایده‌پردازی و نوآوری هستند که بتوانند به نتیجة دلخواه برسند.

استاد خبرة پنجمین دورة طرح شهید احمدی‌روشن تصریح می‌کند: تشکیل هسته با حضور دانشجویان مقاطع مختلف، فرصتی مغتنم برای یادگیری دانشجویان دورة کارشناسی است؛ این افراد در قالب تیم با دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری تعامل می‌کنند و آنان نیز بی‌دریغ هرآنچه را می‌دانند به دانشجویان کارشناسی منتقل می‌کنند؛ به همین دلیل می‌توان رشد دانشجویان کارشناسی در طول پروژه را به وضوح دید.

 

ارتباط با صنعت، پایۀ کارآفرینی است

وی ارتباط با صنعت را یکی دیگر از مزیت‌های این طرح و پایة کارآفرین شدن اعضای هسته‌های مسئله‌محور می‌داند و تأکید دارد: حل یک مسئلة واقعی از صنعت و دیدن نتیجة فعالیت علمی و تحقیقاتی توسعه و تعالی جامعه، احساس خودباوری را در دانشجویان برانگیخته می‌کند و کمک می‌کند این افراد حتی پس از پایان پروژه نیز شاکلة هسته‌ها را حفظ کنند تا در آینده بتوانند بر مبنای این ظرفیت ایجاد شده، کسب‌وکارهای نوآورانه را راه‌اندازی کنند. باید دانست، حمایت بیشتر از هسته‌ها و اعمال سیاست‌های تشویقی می‌تواند بیش از گذشته مسیر حرکت دانشجویان فعال به سمت کارآفرینی و شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل کند.

تاریخ انتشار : 1400/03/17
کد : 20220
تعداد بازدید: 101