بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/07/25 - 11:43
  • - تعداد بازدید: 14
  • - تعداد بازدیدکننده: 14
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
بمناسبت گرامیداشت 10 مهر روز ملی نخبگان

بزرگترین گردهمایی 13 استاد راهبر و 85 دانشجوی هسته های علمی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

نشست هم اندیشی هسته های علمی فرهنگی بنیاد نخبگان مازندران با حضور استادان راهبر، دانشجویان عضو هسته ها و رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران در سالن اجتماعات تالار نوشیروانی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان مازندران : در این نشست که با حضور 13 استاد راهبر و 85 دانشجوی هسته های علمی فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در مازندران تشکیل شد، دکتر محمد آزاد بخت رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران در ارتباط با برگزاری طرح های مشابه گذشته در بنیاد و چگونگی اجرای هر چه بهتر این طرح برای حضار مطالبی بیان داشتند. ایشان با توجه به تجارب قبلی هسته های طرح شهید احمدی روشن مصداق هایی همچون:  نقد فیلم، کتابخوانی، مقاله خوانی، دیدار با سرآمدان، بازدیدهای علمی فرهنگی و شرکت در کارگاه های علمی و فرهنگی را به این هسته ها پیشنهاد نمودند و تاکید داشتند که اجرای طرح های فرهنگی در این دوره مانند هسته‌های علمی-فرهنگی در کنار هسته‌های مسئله‌محور بخش اساسی و ادامه طرح‌های پیشین بنیاد است.

دکتر آزادبخت وظایف استادان راهبر و هر یک از دانشجویان عضو هسته ها را مطابق شیوه نامه بنیاد ملی نخبگان تشریح و تبیین نموده و از استادان راهبر خواستار تشکیل جلسات حضوری به میزان 4 ساعت در هفته شدند. رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران در ادامه بر انجام فعالیت های علمی گروهی با توجه به رشته تحصیلی و نیز مشخص بودن نقش هر یک از دانشجویان با توافق و تفاهم و با نظارت و راهنمایی استاد راهبر هسته تأکید نمودند.

 

سپس آقای دکتر اسداله تیموری به نمایندگی از استادان راهبر در خصوص شیوه برگزاری این طرح و آشنایی بیشتر اعضای هسته‌ها با وظایفشان، نکاتی را ارائه داشتند. دکتر تیموری به اهداف اصلی تشکیل هسته علمی فرهنگی به عنوان یک کار فرابرنامه آموزشی برای دانشجویان برجسته و نخبگان علمی اشاره نمودند و خواستار تقویت و تکمیل این طرح شدند. ایشان بهترین اهداف برای این هسته ها را به صورت زیر دسته بندی نمودند:

  • دستیابی به معرفت، هویت و مهارت لازم برای زندگی آینده اعضای جوان هسته با هدایت و راهبری استادان
  • باور به تنوع استعدادها و ظرفیت های دانشجویان مستعد
  • بهره مندی از تنوع برای ترسیم برنامه انفرادی هدفمند برای تک تک اعضای هسته
  • تجربه و تعمیق کار تیمی و شبکه سازی دانشجویان حول حوزه های تخصصی فرهنگی نخبگانی
  • شناخت علایق و سلایق دانشجویان (برخورد خوشه ای به جای ریشه ای)
  • جذب و هدایت نخبگان با تقویت داشته های مهارت‌های اجتماعی فرد
  • حس خودباوری و هموار سازی مسیر کسب معرفت، هویت و مهارت در دانشجویان مستعد
  • نواندیشی و کسب مهارت مساله یابی، چگونگی برخورد با آن، نحوه حل مساله، تحلیل فرایند حل مساله و تبیین این فرایند به روش علمی با هدف رسیدن از یک جز به کل (کل گرایی) در یک منظومه فکری نخبگانی با هم افزایی، همگرایی و تقویت همکاری و توانمندسازی دانشجویان عضو هسته
  • آموزش پیوست نگاری با نگرش فرهنگی اجتماعی به عنوان ضرورت فعالیت هر نخبه در آینده
  • فراهم سازی بستر لازم برای تجربه گری (در یک محیط تحقیقاتی و آموزشی و تیمی داخل دانشگاهی) و تجربه گزینی (در ملاقات و بازدید و نشست با تجربه زیسته داران موفق) به ویژه نخبگان علمی، فرهنگی و اقتصادی

در ادامه این نشست، رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران از دانشجویان حاضر نیز برای ایراد سخنرانی و بیان مسائل و ابهامات احتمالی در اجرای طرح دعوت به عمل آوردند. آقای کیارش سالکی دانشجوی برگزیده طرح های شهید وزوایی و مسیر نخبگی در بنیاد ملی نخبگان، تجربیات پیشین خود از شرکت در طرح‌های بنیاد نخبگان را با دانشجویان و استادان راهبر در یک فضای صمیمی به اشتراک گذاشتند. آقای سالکی بر بکارگیری نخبگان در تحقق برنامه هفتم توسعه اشاره و تسریع در روند اجرایی این برنامه را خواستار شدند. ایشان افزودند: نخبگان توانمند و با انگیزه، احساس مفید بودن می‌کنند و دوست دارند برای کشورشان کار کنند. این امر مستلزم گسترش شبکه نخبگانی برای ارتباط بیشتر میان این افراد است. گسترش این شبکه در بحث فن آوری به توسعه ارتباطات منجر شده که خود می‌تواند سرآغازی برای انجام کارهای بزرگتر در کشور باشد.

نظرات کیارش سالکی به نمایندگی از دانشجویان عضو هسته های علمی فرهنگی در این نشست به این شکل ادامه یافت که: مازندران مرز و بوم نخبگان علمى و حوزوى متعدد است. علیرغم ظرفیت هاى بالاى علمى در سطوح دانشجویى و دانش آموزى آگاهى فرهنگى براى جهت دهى به فعالیت هاى نخبگانى از اهم مسائل در حوزه نخبه پرورى است. ایشان افزودند: نخبه اى که آگاهى فرهنگى بالایى داشته باشد وشرایط کشورش را بشناسد و اهل مطالعه در حیطه علمى تخصصى اش باشد مى تواند براى کشور مفید واقع گردد.

این دانشجوی عضو هسته علمی فرهنگی، این طور ادامه داد که: بنیاد نخبگان در این راستا هسته هایی را پیش بینى کرده است. در هسته هاى علمى فرهنگى استادى دلسوز در طى یک سال جهت دهى و راهنمایى فعالیت هاى دانشجویان را بر عهده دارد و الگوى علمى-فرهنگى آنهاست. مسأله فرهنگى در درون حیطه هاى تخصصى علم نیز نقش برجسته اى دارد. مسأله فرهنگ و اخلاق در پژوهش هاى علمى به اندازه تبحر در آن زمینه علمى مهم است. استاد راهنما یا به تعبیر بنیاد استاد خبره یا راهبر، یک تأثیر علمى و آموزشى بر دانشجویان می گذارد اما این تأثیر به حوزه آگاهى بخشی، آشنایى با تاریخ، اخلاق علمى و پژوهشى و سایر ابعاد زندگى انسانى تسرى مى یابد. از سوى دیگر شکل دهى شبکه نخبگانى با هدف ارتباط هر چه بیشتر نخبگان در هسته ها ممکن مى شود.

سالکی در پایان از نقش آفرینی و حمایت های بنیاد نخبگان استان مازندران، قدردانی نموده و خواستار آن شدند که حمایت هاى علمى-فرهنگى بنیاد وسیع تر شود چرا که کشور همانقدر که به نخبه ى متخصص نیاز دارد به نخبه آگاه هم نیاز دارد تا مفهوم نخبه حقیقی و مؤثر در کشور تبلور یابد. ایشان افزودند: من باور دارم که هسته هاى علمى فرهنگى، مکمل و انگیزه بخش فعالیت هاى نخبگى علمى، حرکتى در راستاى آگاهى بخشى همه جانبه جامعه نخبگانى کشور و ایجاد فرد چند بعدى در جامعه است.

در پایان این نشست، با حضور دانشجویان عضو هسته‌های علمی فرهنگی و استادان راهبر در کنار رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران و رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری عکس یادگاری گرفته شد.

  • گروه خبری : گروه های مطالب
  • کد خبر : 173762
کلمات کلیدی
مدیر مازندران
خبرنگار

مدیر مازندران

تصاویر